جمهوری اسلامی سه اقلیت دینی را بهرسمیت شناخته و میگوید آنها در مناسک دینی خود آزاد هستند، اما این فقط صورت ظاهری موضوع است. این گزارش درباره شیوههای نقض حقوق اقلیتهایی در ایران است که قانون اساسی جمهوری اسلامی میگوید آنها را بهرسمیت میشناسد. وضعیت درباره دیگرانی که از نظر حکومت رسمیت ندارند، خارج از بررسی این گزارش است. در این گزارش با شیوههای کمتر شنیده نقض حقوق ایرانیان توسط جمهوری اسلامی آشنا خواهید شد.
***
حکومت جمهوری اسلامی در اصل ۱۳ قانون اساسیاش، سه اقلیت دینی مسیحی، زرتشتی و یهودی را بهرسمیت شناخته و آنها را در اجرای مناسک دینیشان، تعلیمات دینی و احوال شخصیه آزاد گذاشته است. آنها همچنین میتوانند حداکثر در مجموع ۵ نماینده در مجلس داشته باشند.
با وجود اینکه حقوقی در قانون اساسی برای اقلیتها در نظر گرفته شده، در دنیای واقعی زندگی دیگری در جریان است؛ اقلیتهای دینی و مذهبی (مسلمانهای سنیمذهب) نمیتوانند بسیاری از سمتهای دولتی را در اختیار بگیرند، در گزینشها رد میشوند و بخشی از حقوق قانونی آنها - حتی در مورد برگزاری مناسک مذهبی- نقض میشود.
این به جز اقلیتهایی است که توسط جمهوری اسلامی از ابتدا بهرسمیت شناخته نشدهاند و روی کاغذ هم برایشان حقی در نظر گرفته نمیشود. مثلا صابئین مندایی در سال ۱۳۹۴ و با فتوای «علی خامنهای»، رهبر ایران، «اهل کتاب» شناخته شدند اما عملا از حقوق قانونی مثل استخدام و تحصیل منع شدهاند و گزارشهایی از وضعیت نابهسامان زندگیشان وجود دارد.
در قانون اساسی ایران تصریح شده که اقلیتهای رسمی در اجرای احوال شخصیه طبق روال دینی خودشان آزاد هستند.
این آزادی اما سالهاست با یک ماده قانونی نقض شده که مسلمان را نسبت به غیرمسلمان ارجح میداند؛ ماده «۸۸۱ مکرر قانون مدنی» که براساس یکی از فتواهای آیتالله علی خامنهای، رهبر ایران تصویب شده است.
این ماده قانونی میگوید: «کافر از مسلم ارث نمیبرد و اگر در بین ورثه یک مسلمان وجود داشته باشد، فارغ از نسبت خانوادگی ارث شامل هیچ کدام از غیرمسلمانان نمیشود.»
در سالهای گذشته نمایندههای اقلیت در مجلس شورای اسلامی تلاش کردهاند تا راهی برای حل این مشکل ارائه کنند اما قدرت فتوا از قانون بیشتر بوده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر